tiistaina, huhtikuuta 15, 2008

Yksi Amerikassa asumisen huonoista puolista on se, että sähköpostin lisäksi saa lukea kirjepostiakin epäilevällä mielellä. Kaikenlaisia huijausyrityksiä kun tulee jatkuvasti, ja kun ei aina oikein tiedä miten asiat toimivat, joskus voi olla vaikea arvioida, mikä on legitimaattia ja mikä ei.

Tänään postissa oli kaksi huijausyrityksiksi tuomitsemaani kirjettä. Ilmeisemmässä huijauksessa sanotaan, että autoni takuu (warranty) on vanhenemassa ja että pitäisi välittömästi soittaa sen uusimiseksi. Annettu puhelinnumero on 1-800 -alkuinen ilmaisnumero, mikä varmaan saa monen soittamaan kokeeksi. Internetin mukaan puhelimessa sitten kalastellaan luottokorttitietoja. Internet kertoo myös, että saan jatkossa lisää näitä kirjeitä, ja että hyvässä lykyssä ovat onkineet puhelinnumeronikin, ja saan myös puheluita. Kivaa. Tietenkin jo se, että kyseessä on muka takuun uusiminen, paljastaa heti että huijauksesta on kyse. En ainakaan ole koskaan kuullut takuun uusimisesta. Mutta on mukavaa että Internetistä löytyy varmempi vahvistus. Sekin netistä selvisi, että kirjeessä oleva "lähettäjän osoite" on floridalaisen kännykkäkauppaketjun pääkonttorin osoite.

Toinen huijausyritys oli lähetetty oman pankkini nimissä. Kuulemma minulle olisi luvassa ilmainen digivideokamera kun vain kokeeksi liittyisin Travelers Advantage -nimiseen alennusohjelmaan. Videokameran saa pitää, vaikka eroaisi verkostosta ennen 30 päivän ilmaisen testiajan päättymistä. Siis videokamera tosiaan luvataan täysin ilmaiseksi. Homman juju on Internetin mukaan siinä, että vaikka ilmoittaa eroavansa verkostosta, veloitukset jatkuvat. Ja on myös raportteja, joiden mukaan videokameraakaan ei koskaan kuulu.

Tähän jälkimmäiseen olisi jo voinut helpommin langeta, vaikka se toki heti menee kategoriaan liian hyvä tarjous ollakseen totta. Kun tarjous kuitenkin näyttää tulevan omalta pankilta, niin näin suomalaisena ei heti uskoisi, että kyse on huijauksesta. Pankkikin kun on USA:n viiden suurimman joukossa. Palvelun tarjoaa toki kolmas osapuoli, mutta kirjeessä on pankin logot. Lisäksi tilitietoja ei kysytä, joten pankin täytyy olla kuviossa mukana. Mistä muualta tämä kolmas osapuoli ne saisi?

9 kommenttia:

Illodina kirjoitti...

Heh, hyva kun osaat olla vahan varuillasi. Mekin ollaan melkoisen epaluuloista sakkia ja ainakin viela osattu valtella vehkeilijoita (*koputtaa puuta*). Kerran Timon ote vahan herpaantui, muttei sekaan mitaan ihmeita onneksi ollut. Osallistui taalla ostarilla puolihuolimattomasti arvontaan, jossa sitten voitti jotain, mita lie romua nyt olikaan ja kun meni samaisesta kojusta palkintoaan myohemmin hakemaan kavikin ilmi, etta se olikin naita "timeshare"-juttuja. Plaah! Kohtelias kiitos ei ja paikalta poistuminen ei tietenkaan lopettanut asiaa siihen, vaan sielta soiteltiin sitten parin vuoden ajan vastaavanlaisiin tilaisuuksiin ankarasti houkutellen. Ihan harmiton juttuhan toi oli, eika minkaanlaista tappiota asiasta koitunut, mutta ketuttihan se vahan kun ei huomannut minkamoiseen, jalkikateen ajateltuna suht selvaankin, halpaan sita lankeaa, etenkin kun yleensa on osattu tuollaisiakin velmuja valtella =).

Antti kirjoitti...

Kyllähän sitä helposti lankeaa, varsinkin jos vähän herpaantuu.

Tuo autojen takuiden jatkaminen on täällä ilmeisesti muuten ihan oikeaakin bisnestä. Firmat myyvät extended warranty -nimellä takuuta valmistajan tarjoaman takuun jatkoksi. Minulle ei ole selvinnyt, miten tällainen takuu eroaa vakuutuksesta. En ole asiaa kyllä juurikaan selvittänytkään.

Illodina kirjoitti...

Meillekkin tyrkytettiin, jo ennenkuin auton ensimmainen vuosi tuli tayteen, tuota extended warrantya, vaikka valmistajan omaakin takuuta oli viela reilusti jaljella. Ei otettu.

Ei ole meillakaan mitaan tietoa siita, mutta eipa olla pahemmin asiaa tutkittu mekaan.

Antti kirjoitti...

Just. Tää mulle tullut "tarjous" ei tosiaan ollut ihan asiallinen. Mistään ei edes selvinnyt takuuta tarjoavan firman nimi, mutta kirjeessä annettiin ymmärtää, että minulla olisi jo joku takuu joka pitäisi uusia.

Illodina kirjoitti...

Joopa. Kaikenmoista. Saa tosiaan olla silma tarkkana.

JH kirjoitti...

Eikös Suomessakin joihinkin vempeleisiin (ei kai autoihin) saa jatketun takuun jollain tietyllä lisähinnalla?

Antti kirjoitti...

Saa joo. Näiden kanssa saa kyllä olla tarkkana, sillä usein myydään "lisätakuuna" turvaa, joka kuluttajalla on automaattisesti lakisääteisen virhevastuun perusteella. Oleellista on, että "lisätakuun" pitäisi korvata vahinkotilanteet, siis olla ennemminkin vakuutus kuin takuu. Tuotteessa olevat virheet kun kuuluvat automaattisesti virhevastuun piiriin, eikä laissa ole mitään aikarajaa sille, miten pitkään virhevastuu on voimassa, vaan vastuuaika määräytyy tuotteen odotettavissa olevan kestoiän perusteella.

Kuluttajaviraston sivuilla on asiasta hyvä artikkeli.

Illodina kirjoitti...

Jos tekemista kaipaat, niin poikkeas blogissani, siella olisi meemi odottamassa..

Antti kirjoitti...

Kiitti, vaatinee miettimistä.

Vaikka tekemisestä ei varsinaisesti ole puutetta. :-)