torstaina, joulukuuta 13, 2007

Olen siellä sun täällä kommentoinut amerikkalaista liikennekäyttäytymistä. Koska asia ei ole yksiselitteisesti niin, että täällä asiat olisivat huonosti, ajattelin kirjoittaa asiasta ihan oman blogimerkinnän. Amerikkalaiseen liikennekäyttäytymiseen tuntuu kuuluvan muutamia periaatteita:

1) Tyhjä tila pitää täyttää. Jos edellä ajavaan on suuri etäisyys, edellä ajava on otettava kiinni, vaikka sitten reilulla ylinopeudella jos ei muuten onnistu. Samoin jos jollakin kaistalla pääse edemmäs kuin omalla, sinne pitää ajaa riippumatta siitä pitääkö sen takia pian vaihtaa takaisin alkuperäiselle kaistalle. Myös hirveässä ruuhkassa kaupunkiajossa.
2) Vilkkua pitää kunnioittaa. Jos joku laittaa vilkun kaistanvaihdon takia päälle, tälle pitää antaa tilaa. Yhdessä ykkösen kanssa tämä toimii niin, että jos ruuhkassa oikeanpuoleinen kaista on tukossa, mutta vasemmalla pääsee ajamaan vaikka 30 metriä edemmäksi, voi aivan hyvin vaihtaa vasemmalle kaistalle, ajaa sen 30 metriä, ja vaihtaa takaisin oikealle kaistalle. Tilaa siis annetaan tällaisillekin sikailijoille.
3) Villkua on ihan turha käyttää jos ei tarvitse pyytää toista autoilijaa antamaan tietä. Olisi se silti usein kiva tietää, että toinen aikoo kääntyä. Tämä onkin aiheuttanut muutamia läheltä piti -tilanteita, kun olen olettanut päätiellä ajavan vilkuttoman auton jatkavan suoraan, mutta se onkin kääntynyt tielle, jolta olen ollut itse liittymässä päätielle.
4) Taustapeili on aivan turha. Ei ole mitään syytä tarkkailla mitä takana tapahtuu ennen kuin on itse vaihtamassa kaistaa. Ohituskaistan tukkiminen on aivan normaalia toimintaa. Olen ajanut lukemattomia maileja ohituskaistalla hituroivan takana.
5) Ajokelin ei pidä vaikuttaa ajonopeuteen. Vaikka sataisi niin, että näkyvyys putoaa muutamaan kymmeneen metriin, nopeutta on aivan turha alentaa. Eikä ajovalojakaan välttämättä tarvita.
6) Hiekkatiellä ei voi ajaa yli neljääkymppiä (km/h). Mieluiten ei niinkään kovaa.

Suomalaisen ajotavan pahin ongelma on minusta se, että terveen järjen käyttö ja joustavuus puuttuvat lähes kokonaan. Tämä näkyy esimerkiksi siinä, että jos haluaa vaihtaa kaistaa, vilkun päällelaittaminen on Suomessa vihoviimeinen virhe. Halutulla kaistalla ajavilla on etuajo-oikeus, ja he kyllä pitävät oikeudestaan kiinni. Sama koskee myös tielle liittymisiä. Amerikassa on oikeasti se hyvä puoli, että tilaa tarvitsevalle annetaan tilaa riippumatta siitä onko tätä pakko tehdä. Nähdään että jos joku ei tilaa anna, ei toinen pääse ikinä eteenpäin. Onhan tämä Suomessakin hieman yleistynyt, eikä toki tarvitse mennä Ruotsia pidemmälle jotta tilanne on suunnilleen sama kuin täällä. Pahoissa ruuhkissa ajo on Amerikassa kuitenkin Suomeen verrattuna suorastaan nautinto.

Olen miettinyt, että tämä ero voisi johtua siitä, että Suomessa kaikki saavat erittäin hyvän opetuksen autokoulussa. Siellä opitaan säännöt tarkkaan, ja säännöistä sekä etenkin omista oikeuksista opitaan myös pitämään kiinni. Amerikkalainen ajaa enemmän tervettä järkeä käyttäen kuin liikennesääntöjä miettien. Joskus se on hyvä juttu, joskus ei. On hyvä että tietä annetaan, vaikka tietä antavalla olisi etuajo-oikeus, mutta välillä tulee vähän turhankin jännittäviä tilanteita kun toisilla on sitä tervettä järkeä hieman enemmän kuin toisilla. Täällä täytyykin omaksua defensiivinen ajotapa ja kaikissa tilanteissa olettaa, ettei kukaan toimi liikennesääntöjen mukaisesti.

Jokatapauksessa se on hyvä, että Suomessa opetetaan autokouluissa ennakoivaa ajotapaa. Se täältä tuntuu kokonaan puuttuvan. Nörttinä on pakko muotoilla tämä niin, että täällä autoilijat harrastavat ahnetta optimointia ja saavuttavat usein hyötyfunktion globaalin maksimin sijasta lokaalin maksimin. Ennakoivalla ajotavalla voidaan päästä sinne globaaliin maksimiin.

6 kommenttia:

Saara kirjoitti...

Heippa! Tassa taitaa olla kaupunki/osavaltio kohtaisia eroja. Meilla nimittain ei saa tilaa todellakaan jos erehtyy laittamaan vilkun paalle vaan ihmiset kiihdyttavat jos nakevat vilkun.
Mua rassaa ne jotka ei vaan voi kayttaa ajovaloja sateella/hamarassa. Valojenhan pitaisi olla paalla jos kayttaa pyyhkijoita.
Kirjallisissa (taalla) oli seuraava kysymys: milloin valot tulee laittaa paalle? a)ne on oltava paalla kokoajan b) puoli tuntia ennen auringon laskua c) puoli tuntia auringon laskun jalkeen c) ei koskaan. Tiesin etta niiden ei tartte olla paalla paivasaikaan joten vastasin b. Oikea vastaus on puoli tuntia auringon laskun jalkeen.
Taalla ihmiset on todella torkeita liikenteessa.

Antti kirjoitti...

Kommenttiasi lukiessani aloin muistella millaista oli ajaa Houstonin moottoriteillä. Stressaavaa oli. Ei saanut tilaa kun laittoi vilkun päälle ei. Yhdellä vakioreitillä ulos kaupungista piti muistaakseni mennä kuuden kaistan yli ihan lyhyen matkan aikana. Ei ollut kivaa.

Muista osavaltioista ei ole mitenkään tarkkoja muistikuvia miten tämä menee, mutta olisi hauska kuulla kommentoijilta. Los Angelesista on kyllä sellainen mielikuva, että tilaa sai helposti vilkkua käyttämällä. Piti oikein tarkistaa miten ajovaloasia täällä menee, ja ilmeisesti nuo valoitta sateella ajavat rikkovat ihan lakia:

"By law, your vehicle’s headlights must be turned on from a half hour after sunset until a half hour before sunrise. Lights must also be on any time conditions make it difficult to see people or other vehicles."

Lähde: Department of Licensingin julkaisema Washington Driver Guide, eli opus joka luetaan kirjallista koetta varten. Kuvaavaa on, että kannen kuvassakin on rankkasateessa yksi auto ilman ajovaloja.

Saara kirjoitti...

Hah tuolle kannen kuvalle. Musta nuo valot paalle puoli tuntia auringon laskun jalkeen ja Lights must also be on any time conditions make it difficult to see people or other vehicles." on hyvin tulkinnan varaisia.
Taalla telkkarissa poliisi sanoi etta alkaa hyvat ihmiset kayttako vilkkuja kun se lisaa vaaratilanteita! Etta sillein. Royhkein ja isoimman truckin omistaja menee ensin.

Antti kirjoitti...

No just. Kyllähän se vilkuttomuus sinällään toimisi ihan turvallisesti jos kaikki sitten ajaisivat sen mukaisesti, että ei voi tietää koska joku kääntyy. Kyllä liikennesäännöt kertovat ihan vilkusta riippumatta etuajo-oikeudet, eikä vilkulla ole mitään lainvoimaa; siis jos auto vilkuttaa, mutta ei käännykään ja ajaa kolmion takaa tulleen kylkeen, kolmion takaa tullut on syyllinen kolariin. Kääntäen ajtelleen siis voi sanoa, että vilkkuun sokeasti luottaminen on sekin vaarallista.

Mutta kyllä se vilkun käyttö vain liikenteen sujuvuutta lisää.

Maurelita kirjoitti...

Hih tämä oli harvinaisen mielenkiintoinen vertailu !

Ranskassa joustavuutta on jaettavaksi, liiankin kanssa. Tyhjä tila täytetään, oli se sitten keskellä risteystä tai missä tahansa, etenkin jos voidaan siten jumittaa koko homma. =)

Vilkusta viis, sille annetaan tilaa jolla on kanttia tunkea väliin - suomalaisena aluksi tahtoo jäädä venailemaan vaikka olisi etuajo-oikeuskin.

Maassa maan tavalla, nyt pitää varoa miten ajan kun lomailen kotimaassa ja ajan isän suomalaisilla rekkareilla ! =D

Antti kirjoitti...

Ranskassa (Lyonin seutu) oli minusta kuitenkin miellyttävä ajaa Italiaan (Firenzen seutu) verrattuna...