torstaina, marraskuuta 15, 2007

Autoon sitten tuli 5000 mailia täyteen, ja Amerikassa kun ollaan, se tarkoittaa ensimmäistä määräaikaishuoltoa. Johtuukohan kummallisen lyhyt huoltoväli paikallisesta oikeuskäytännöstä (vastuukysymykset, joukkokanteet, isot rangaistuluontoisen korvaukset)? Käytännössä autoon tehtiin öljynvaihto ja tarkastettiin ihan vain päältä katsomalla, että koko joukko asioita näyttää olevan ehjänä. Kaupanpäälle auto vielä pestiin.

Homma toimi melkoisesti kätevämmin kuin Suomessa. Varasin ajan VW:n merkkihuoltoon eilen, ja aika oli jo tänään illansuussa. Lisäksi hinta oli käsittämättömän halpa. Hommaan meni tunti, ja työn osuus 16,25 dollaria. Tuohon hintaan ei suomalainen ammattimies eväänsä liikauttaisi (ja enemmän hyvä niin kuin huono niin). Öljyt ja öljynsuodatin maksoivat sen verran että hintaa tuli kaikkinensa 54,95 dollaria.

7 kommenttia:

Riitta kirjoitti...

Vaivattoman voi määritellä monella tavalla. Ei saatu aikaa ihan seuraavalle päivälle, mutta pystyttiin tekemään varaus netissä. Tuosta vierestä kommentoitiin, että jenkeissä käytetään synteettisiä öljyjä ja ne pitää vaihtaa noinkin usein. Älä kysy minulta, mitä Suomessa käytetään. :) Eikä keskustella huollon hinnasta.

Antti kirjoitti...

Täälläkin onnistuu nettivaraus.

Synteettinen moottoriöljy on tietääkseni pisimmälle jalostettua ja voitelukyvyltään ja kylmäkestoltaan parasta moottoriöljyä. Olen mielestäni käyttänyt myös Suomessa aina synteettistä öljyä, ja vaihtoväli VW Polossa on ollut 15000 km eli melkein kaksinkertainen.

Anonyymi kirjoitti...

Jos otettasiin jenkkilän halvat huollot tänne ja pistettäisiin vaihdossa kaikki Suomen äreät, kalliit ja epäpätevät huoltomiehet niin ehkä se vähentäisi jenkkien autoiluintoa?

Antti kirjoitti...

Äreistä huoltomiehistä tuleekin mieleen, että yhdenkään huoltomiehen kanssa en itse asioinut. Sen sijaan avainten luovuttamiselle / huoltosopimuksen allekirjoittamiselle ja huollon maksamiselle / avainten takaisin saamiselle oli omat luukkunsa. Lisäksi jos huolto ei olisi hoitunut odottaessa, minut olisi ilmaiseksi viety kotiin ja haettu kotoa. On täällä vaan työ halpaa. Ja se ei ole kyllä pelkästään positiivinen asia.

Riitta kirjoitti...

Äh, tämän ei pitäisi osallistua autokeskuteluihin - paitsi kummipoikasi kanssa. Kuulemma se on ei-synteettistä öljyä siellä.

Antti kirjoitti...

Jep. Täällä kuitenkin laitettiin automaattisesti täyssynteettiset öljyt. Voi olla että monessa eteläisemmässä osavaltiossa laitettaisiin jotain halpoja mineraaliöljyjä, ja huoltoväli on tietysti asetettu pahimman tapauksen varalta. Eikä mulla ole kyllä mitään tietoa siitä, millaiset öljyt autoon oli tehtaalla laitettu. Seuraava huolto on kymppitonnissa, sitten kymppitonnin välein, joten kyllä se öljynvauhtoväli on sitten lopulta ihan sama kuin Euroopassa. Tähän alkuun olikin siis vain laitettu ylimääräinen öljynvaihto.

Anonyymi kirjoitti...

Euroopassa VAG:lla (mm. VW) on nykyään adaptiiviset vaihtovälit (käytön mukaan) ja se voi olla jopa 30.000 km.

Öljyistä: tuskin ainakaan missään merkkihuolloissa Suomessa käytetään mitään muuta kuin täyssynteettisiä öljyjä. Mineraaliöljyjä täällä myytäneen lähinnä vain pihisteleville tee-se-itse-lada-tuunaajille.