lauantaina, toukokuuta 26, 2007

Bensan hinta nousee täällä kesää kohti mentäessä huimaa vauhtia. Televisiossa neuvottiin eilen käyttämään auton ilmastointia vain tarvittaessa, sekin kun säästää bensaa. Ehkä olisi ollut hyvä miettiä sitä bensankulutusta jo autoa hankkiessa. Aika myöhään täällä on herätty siihen, että bensankulutus voisi olla yksi tekijiä autoa valittaessa. Nykyisin toki lähes kaikki automainokset kehuvat auton pientä bensankulutusta. Jotakin on tapahtumassa.

Nämä ajatukset pyörivät nyt mielessä, koska vietän Memorial Dayllä pidennetyn viikonlopun San Franciscossa. Ajoa tulee tuollaiset 2600 kilmetriä, joten bensan hinnalla on aika paljon merkitystä. Kaliforniassa keskimääräinen hinta on jo 1,05 taalaa litralta, joka alkaa olla jo melko lähellä Euroopan hintoja. Euroiksi tuota hintaa ei minusta ole mielekästä muuttaa, koska dollarin ostovoima on täällä suunnilleen sama kuin euron Europassa. Ja saan sitä paitsi palkkani dollareissa. Ja saan muuten niitä dollareita vähemmän kuin saisin Suomessa euroja.

6 kommenttia:

JH kirjoitti...

Kuinka sattuikin, asiasta oli juuri tänään kirjoitus Hesarissa. Referoivat siellä tehtyä Washington Postin ja ABC:n kyselyä. Pääkohdat jutusta:
- nykyinen 3.2d gallonahinta saa nousta 4.4d:hen ennenkuin autoilua aletaan rajoittaa
- 60% mielestä bensiinin hinta vaikeuttaa elämää, mutta vain 11% sanoi, että se vaikuttaa heidän tavallisiin ajeluihinsa
- bensiinin kulutus viime viikolla oli 2.6% enemmän kuin vuosi sitten samaan aikaan, mutta sen hinta oli noin 30% enemmän
- tilastot eivät tue sitä, että amerikkalaiset olisivat siirtymässä pienempiin autoihin, esim. vuoden ekalla neljänneksellä suurten maasturimallien kysyntä nousi 6% vuoden takaiseen verrattuna

Tuosta voisi kai päätellä, että bensan hinta on siellä kyllä nousemassa eurooppalaiselle tasolle, mutta sen vaikutus amerikkalaisten autolla ajamiseen ja auton valintaan on kyseenalainen.

En jaksanut kaivaa alkuperäistä kyselyä, siitä varmaan selviää enempi.

Saara kirjoitti...

En oikein jaksa tata paikallisten voivottelua bensan hinnasta. Mennaan telkkariin ja lehtiin valittamaan kuinka kallista on ja can't afford it bla bla bla. Ei silla autolla ole pakko ajaa ihan joka paikkaan, voi pyorailla ja kavella tai olla kotona:). Jos hankkii normaalin auton elamaa suuremman SUVn sijaan niin kylla sen pystyy tankaamaan ilman etta menee konkurssiin. Taalla meilla koko kaupungin kattava linja-auto lippu maksaa $20/kk. Vaihtoehtoja siis loytyy niille jotka niita haluaa mutta haluavatko? Eikos se etta kavelee/pyorailee/ linja-autoilee tarkoita etta on tosi koyha...

Anonyymi kirjoitti...

Jenkkilainen rahankaytto seka autoilu ovat ihan oma juttunsa. negatiivinen saastamisaste on ihan kasittamaton homma...

Saraliini: Minun Teksasin tuttuni pitivat minua (ainakin viela pari vuotta sitten) aivan mielenvikaisena, kun kuljin junalla ja taksilla, sen asemasta etta olisin ajanut autolla 150 mailia suuntaansa sikaruuhkassa (tama oli Kaliforniassa). Edelleen heista oli aivan kasittamatonta, etta kavelin KOLME KORTTELIA kauppaan tyopaikalta Los Angelesissa, sellaisessa kohtuullisen OK-naapurustossa, enka lainannut heilta autoa ja navigoinut korettelitolkulla yksisuuntaisia katuja.

Ja melkein yhta villina juttuna pidettiin Kaliforniassa jouluruuhkien valttelemista kayttamalla ratikkaa. 3 korttelin paasta kotoa ratikalla suoraan malliin, meno-paluu maksoi jotain 4 taalaa, eika tarvinnut jonottaa parikkipaikkaa kaaoksessa...

Antti: Se oli kylla yllatys etta saat taaloja vahemmna kuin saisit euroja Suomessa. Tahan asti kaikilla tutuilla (suomalasiten kesken on sen verran palkoista ollut puhetta) ovat tulot olleet USA:ssa paremmat kuin Suomessa, seka ilman ostovoiman huomioimista etta sen kanssa.

Antti kirjoitti...

Maria, kyllä todellakin hulluja juttuja. Onneksi täällä Seattlessa asenteet eivät ole ihan yhtä hulluja, tai ainakin löytyy niitäkin ihmisiä joilla ei ole. Moni jenkkituttunikin kulkee töihin bussilla tai polkupyörällä.

Tuosta palkka-asiasta: arvatenkin useimmat suomalaiset ovat täällä töissä voittoa tuottavissa yrityksissä. Nonprofit tutkimuslaitoksessa ei ole mitkään kummalliset palkat. Ihan kohtuulliset toki, ei siinä mitään, ja tuo vertailuni menee aika tiukalle, ja puhuin toki bruttopalkasta.

Antti kirjoitti...

Jäipä aikoinaan vastaamatta Jaakon kommenttiin. Tässä tulee.

Onkohan missään näyttöä siitä, että bensan hinnan nousu vaikuttaisi merkittävästi sen kysyntään? Veikkaan, että suurin osa kulutuksesta menee sellaiseen ajoon, josta on hankala lähteä karsimaan. Täällä kun ihmiset ovat muuttaneet kauas lähiöihin, jolloin työmatkat ovat pitkiä eikä järkevää julkisen liikenteen vaihtoehtoa ole kun autollakin matkaan voi mennä tunti tai pari. Tähän kehitykseen on varmaan osasyynä ollut halpa bensa, mutta kehityksen peruuttaminen onkin ihan toinen juttu. Ja mistäköhän tuo 4,4 taalaa gallonalta on keksitty? En oikein usko että tuo hinta vielä riittäisi. Suomesshan hinta on pahimmillaan ollut 5,7 euroa gallonalta, eikä hinta vielä kai hirveästi ole kulutukseen vaikuttanut.

Selittyyköhän bensankulutuksen kasvu muuten ainakin osittain väestön ja sen keskimääräisen elintason kasvulla? Olisi kiva nähdä per capita -lukuja, ja vaikkapa vielä erikseen bruttokansantuotteeseen suhteutettuna. Samoin tuo maasturien kysynnän kasvu: onkohan niiden suhteellinenkin osuus kasvanut, vai onko kyse vain siitä, että autoja myydään kaikenkaikkiaan vuosi vuodelta enemmän? Nämä ovat siis ihan heittoja, ei ole hajuakaan mitkä olisivat vastaukset noihin.

Sinällään olen kyllä kanssa helposti ärsyyntynyt, kun SUV-kuski valittaa bensan hinnasta. Ja etenkin täällä olisi kyllä varaa tarkistaa ajotottumuksia. Olisi kiva nähdä jotakin tilastoa, mitä "turhan" ajon vähentämisellä voitaisiin saada aikaan. Veikkaan että vähemmän kuin helposti ajatellaan, riippuen toki "turhan" määritelmästä.

JH kirjoitti...

Niin, kyllähän bensa on vähän samanlainen tuote kuin esim. tupakka, jonka hinnalla ei ole kovin paljon merkitystä sen kysyntään.

Se 4.4d per gallona oli käsittääkseni siis tuosta kyselystä, en edelleenkään jaksanut sitä lukea, mutta kai siinä on annettu vaihtoehtoja että missä vaiheessa alkaisit rajoittaa autoilua. Eri asia tietty on mitä ihmiset sanoo ja mitä ne tekee.

Tuollainen rajoittaminen on kuitenkin kulttuurisidonnainen juttu, eli sikäli(kään) Suomea ja USA:ta ei voi tuossa verrata keskenään.

Luulisin et noista on tehty jotain tutkimuksiakin, mut en nyt kyllä jaksa ruveta etsimään ja lukemaan. Ihan mielenkiintoista kyllä sinänsä.

No, jaksoin sittenkin kaivaa, mutten lukea... näistä varmaan viisastuisi ainakin joidenkin asioiden suhteen... ;-)

www.rff.org/rff/Documents/RFF-DP-04-53-REV.pdf
www.rff.org/rff/Documents/RFF-DP-05-36.pdf
www.rff.org/rff/Documents/RFF-DP-03-44.pdf
www.rff.org/rff/Documents/RFF-DP-02-12.pdf