Tarinoita, ajatuksia, havaintoja ja valokuvia arjesta
torstaina, elokuuta 16, 2007
Ja kolmantena päivänä mentiin autokauppaan. Kaverini katselee autoja, jotka maksavat Suomessa lähes satatuhatta euroa. Täällä pitäisi toki alle 40000 dollarin päästä.
5 kommenttia:
Anonyymi
kirjoitti...
Sano kaverilles, että kattoo samalla auton joka kuluttaa alle 9l/100km. Ei nääs tartte tuoda Suomeen niitä järjettömiä jenkkilän bensaahörppiviä saastuttajia. Pitäköön tunkkinsa.
Pahimmillaan tuollaisten osto vaan kannustaa muita ajattelemaan, että Suomessa on oikeasti jotain järkeä ajaa hervottoman kokoisella bensakoneella. IMHO.
Onko muuten jenkeissä joku dieselin pelko? Kurkkasin läpi Volvon, BMW:n ja Audin sivustojen Suomi/Eurooppa ja USA versiot ja USAlaisilla sivuilla dieselistä ei näkynyt kuin pieni savuvana...
BMW:n sivuilla hakusanalla diesel löyty jenkeissä 5 artikkelia ja Saksassa 50. Audilla sama luku on 122/579. Tiedän, että näistä ei voi vetää mitään suoria johtopäätöksiä, mutta äkkiseltään kuulostaa, että bensavehkeitä kaupitellaan USAssa aktiivisemmin.
Kurkkasin bensan ja dieselin hinnat Seattlessa ja Suomessa ja äkkiseltään näyttää siltä, että jenkeissä bensa on vain 10-15 prosenttia kalliimpaa kuin diesel kun Suomessa ero on 25-30%.
Otetaanko dieselin haittavero suoraan löpön hinnoista USAssa?
Moderni hiukkassuodattimella varustettu diesel on kuitenkin helposti "ympäristöystävällisempi" vaihtoehto usealla eri tavalla kuin bensakone(saastuttaa vähemmän, kuluttaa vähemmän, kestää pidempään).
Ympäristöystävällisin vaihtoehto olisi tietty jättää koko auto ostamatta, mutta jenkkilän automaniassa tuota on varmaan aika vaikea vastustaa...
Ja ilmeisesti ainakin eilen koeajetun Volvon kone on Euroopassa ja täällä aivan sama.
Diesel on käsittääkseni Pohjois-Amerikassa hieman uusi juttu. Ainakin täällä se on itse asiassa hieman bensaa kalliimpaa, eikä sitä edes saa läheskään jokaiselta huoltoasemalta. Hinnanero on yleensä kai luokaa 10-20 senttiä gallonalta (3,8 litraa) halvimpaan bensaan verrattuna. Käsittääkseni täällä myytävä diesel on nykyisin suunnilleen samaa kamaa kuin Euroopassa, mutta näin on ollut vasta vähän aikaa.
Volkswagenia ostaessani minulta kysyttiin kylläkin melkein ensimmäisenä, olenko dieseliä harkinnut.
Erikoista, mutta olihan diesel pitkään euroopassakin enimmäkseen rekkojen ja raskaampien ajoneuvojen polttoaine. Hyvä, että kehitys saapuu jenkkeihinkin. Toivottavasti tajuavat antaa sille hintakannustusta.
Mielenkiintoista luettavaa on muuten Auton historia. Ruudilla käyvä auto kuulostaa aika jännältä kyydiltä. :-) (Ky-lä lähtee!)
5 kommenttia:
Sano kaverilles, että kattoo samalla auton joka kuluttaa alle 9l/100km. Ei nääs tartte tuoda Suomeen niitä järjettömiä jenkkilän bensaahörppiviä saastuttajia. Pitäköön tunkkinsa.
Pahimmillaan tuollaisten osto vaan kannustaa muita ajattelemaan, että Suomessa on oikeasti jotain järkeä ajaa hervottoman kokoisella bensakoneella. IMHO.
Eurooppalaisia autoja (Volvoja, Audeja, Bemareita) tässä kai ollaan katselemassa. En tiedä kuinka paljon enemmän noiden jenkkimallit kuluttaa.
Pieni helpotus siis :)
Onko muuten jenkeissä joku dieselin pelko? Kurkkasin läpi Volvon, BMW:n ja Audin sivustojen Suomi/Eurooppa ja USA versiot ja USAlaisilla sivuilla dieselistä ei näkynyt kuin pieni savuvana...
BMW:n sivuilla hakusanalla diesel löyty jenkeissä 5 artikkelia ja Saksassa 50. Audilla sama luku on 122/579. Tiedän, että näistä ei voi vetää mitään suoria johtopäätöksiä, mutta äkkiseltään kuulostaa, että bensavehkeitä kaupitellaan USAssa aktiivisemmin.
Kurkkasin bensan ja dieselin hinnat Seattlessa ja Suomessa ja äkkiseltään näyttää siltä, että jenkeissä bensa on vain 10-15 prosenttia kalliimpaa kuin diesel kun Suomessa ero on 25-30%.
Otetaanko dieselin haittavero suoraan löpön hinnoista USAssa?
Moderni hiukkassuodattimella varustettu diesel on kuitenkin helposti "ympäristöystävällisempi" vaihtoehto usealla eri tavalla kuin bensakone(saastuttaa vähemmän, kuluttaa vähemmän, kestää pidempään).
Ympäristöystävällisin vaihtoehto olisi tietty jättää koko auto ostamatta, mutta jenkkilän automaniassa tuota on varmaan aika vaikea vastustaa...
Ja ilmeisesti ainakin eilen koeajetun Volvon kone on Euroopassa ja täällä aivan sama.
Diesel on käsittääkseni Pohjois-Amerikassa hieman uusi juttu. Ainakin täällä se on itse asiassa hieman bensaa kalliimpaa, eikä sitä edes saa läheskään jokaiselta huoltoasemalta. Hinnanero on yleensä kai luokaa 10-20 senttiä gallonalta (3,8 litraa) halvimpaan bensaan verrattuna. Käsittääkseni täällä myytävä diesel on nykyisin suunnilleen samaa kamaa kuin Euroopassa, mutta näin on ollut vasta vähän aikaa.
Volkswagenia ostaessani minulta kysyttiin kylläkin melkein ensimmäisenä, olenko dieseliä harkinnut.
Erikoista, mutta olihan diesel pitkään euroopassakin enimmäkseen rekkojen ja raskaampien ajoneuvojen polttoaine. Hyvä, että kehitys saapuu jenkkeihinkin. Toivottavasti tajuavat antaa sille hintakannustusta.
Mielenkiintoista luettavaa on muuten Auton historia. Ruudilla käyvä auto kuulostaa aika jännältä kyydiltä. :-) (Ky-lä lähtee!)
Lähetä kommentti